Det skal vi finne ut i pilotprosjektet vi nylig har startet i samarbeid med Romerike fengsel avdeling Ullersmo. Våren 2024 har fem innsatte gjennomført et 8 ukers introduksjonskurs. Kurset ble utarbeidet av fengselsbetjent og programkoordinator Elise og NAV i fengsel Nina. Idéen ble tent under markering av verdens overdosedag i 2022, og det er lagt ned mange timer med organisering av ansatte i fengslet og med støtte fra KBT Fagskole. Nå har seks innsatte startet som studenter på utdanning for erfaringskonsulenter. Det krever mange tilpasninger, men om det lykkes kan det bli starten på noe større.
Første skoledag
23. august reiste et team fra KBT Fagskole ned til Kløfta for å gjennomføre studiestart og snakke om veien videre for undervisningen på Ullersmo. Etter å ha låst inn mobiltelefoner og bagasje samt vært gjennom sikkerhetskontrollen ble vi møtt av Nina som jobber i NAV i fengsel. Hun tar oss med på en rundtur rundt diverse anleggsarbeider ute i regnet, før vi er inne i varmen igjen.
På et flerbruksrom med både musikkinstrumenter, bord, stoler og prosjektor blir vi møtt av fengselsbetjent og programkoordinator Elise samt spente studenter. Latteren sitter løst, samtidig som at stemningen i hele rommet sier “nå er vi i gang, dette vil vi få til!”.
Ønsker å hjelpe ungdom
Før den første undervisningstimen ved Ullersmo starter, har vi en liten bli-kjent-runde. Av personvernhensyn kan vi selvsagt ikke fortelle så mye om studentene, annet enn at alle framstår som særdeles motiverte. Noen hadde hørt om utdanningen fra før og hadde ønske om å ta den allerede før pilotprosjektet ved Ullersmo startet opp, mens andre hadde fått høre om utdanningen fra “tanta i fengselet”.
Andre igjen fikk informasjon om muligheten etter at fengselsbetjentene hadde observert hvordan de fungerte i fengselsmiljøet. Felles for alle vi snakket med, var et ønske om å hjelpe andre mennesker, enten det er snakk om å jobbe forebyggende med ungdom som er på vei å havne på feil side av loven eller mennesker med andre utfordringer.
Tidskabal og (u)forutsigbarhet
Som med mye annet, skal det noen ildsjeler til for å få til dette pilotprosjektet. Det er ingen tvil om at både Elise, Nina og deres kollegaer er av denne sorten. Også ledelsen er med på laget, og i løpet av første skoledag får vi også møte inspektør Ingebjørg, som har sagt “go” til prosjektet og gått i bresjen for å få til dette. Ingebjørg sier til oss, at “Dette er helt fantastisk at vi får til!”. Vi er enige!
Mange potensielle utfordringer må overvinnes i løpet av det kommende året, og mange løsninger må komme fort, helst i går. Det kommer snart fram at det er litt av en kabal å legge bare for når undervisningen skal være. En som soner i høysikkerhetsfengsel, har noe mindre kontroll over hverdagen enn hva resten av oss tar for gitt. De kan ikke selv bestemme når de skal ta imot besøk eller handle, for ikke å snakke om å benytte internett. Mange har også andre faste aktiviteter i løpet av uka, alt fra jobb til rusmestring, eller noen av utdanningstilbudene som Jessheim vgs. har ved Romerike fengsel.
Å ta en digital utdanning inn på høysikkerhet
Mye av utdanningen for erfaringskonsulenter foregår digitalt, og det er ikke bare studentenes begrensede Internett-tilgang som gjør at opplegget må tilpasses når utdanningen skal foregå i et høysikkerhetsfengsel. Det er strenge regler for hvem som kan ha med seg hva forbi sikkerhetskontrollen inn i fengselet. En PC eller en smarttelefon får eksempelvis ikke være med inn når en lærer fra KBT Fagskole kommer på besøk. Presentasjoner må sendes inn på forhånd, og ellers kan man eventuelt ta med seg papirutgaver av informasjon.
I løpet av studieåret er det også flere veiledninger av studentene, som vanligvis foregår digitalt. Her vil vi kompensere ved å reise nedover for å veilede fysisk.
Skolebrakka åpnes på ny
Undervisningen på utdanningen for erfaringskonsulenter strømmes via Zoom, og opptak legges siden ut på studieplattformen Lifter. Mens de ordinære studentene har undervisning på mandag og torsdag, legges det opp til at studentene ved Ullersmo har fast opplegg på tirsdager og fredager. Videoene fra forelesningene lastes ned på datamaskiner av kontaktpersonen på Ullersmo, slik at studentene kan se dem uten nett.
Til vanlig vil det være Elise eller lærer Margrethe som er sammen med studentene i fellesundervisningen. I tillegg vil veilederen for studentene ved Ullersmo, Anne Louise, og andre ansatte, reise nedover flere ganger i løpet av høsten.
Under besøket ved studiestart, fikk vi også se skolebrakka på Ullersmo. Den har vært stengt en periode, men blir gjenåpnet nå til høsten. Her finnes det flere små klasserom både for studentene ved fagskolen og de som tar videregåendefag i regi av Jessheim vgs.
Gladnyheter
At skolebrakka åpnes igjen, er en av flere gladnyheter vi får under besøket. Vi får også vite at fengselets bibliotek har kjøpt inn seks sett av de viktigste pensumbøkene for studentene. Når vi møter den blide læreren Margrethe i skolebrakka, er hun snar med å innvilge studentenes beskjedne ønsker om materialer, som permer og markeringstusjer.
I løpet av dagen får vi også beskjed om at studentene får hver sin bruker på studieplattformen, i steden for at det kun er programkoordinator Elise som kan logge inn på en bruker og hente ut informasjon. Når det er sagt, får ikke studentene være på Internett når de vil mens de sitter i fengsel, men de kan avtale å låne en data tilkoblet nett mens en ansatt sitter sammen med dem på et kontor.
Opptaksprosessen
5 av de 6 studentene som er tatt opp til studiet, har gjennomført Introkurs for erfaringskonsulenter. De 6 sendte inn søknad til fagskolen pr post, og var igjennom opptaksintervju. For å få til denne prosessen, fikk de hjelp av omsorgsfulle ansatte, som stilte med tid, vedlegg og Teams.
Teori og praksis
Som fagskoleutdanning, har utdanningen for erfaringskonsulenter 50% praksis. Vanligvis finner man da en praksisplass i nærheten av der man bor hos en aktuell aktør. En praksisperiode består av til sammen 270 timer. I fengselet må de tenke litt annerledes, og se på hva slagst arbeid de kan utføre som kan telle som praksis. Det kan for eksempel være å holde foredrag.
Bevissthet rundt fallgruver og rollekonflikter
En stor forskjell fra studentene i fengselet og andre studenter, er at de ikke kan reise hjem etter jobb eller skole. De må være i miljøet hele døgnet, og en utfordring blir derfor å skille mellom de ulike rollene de har. Selv om de ikke skal ha praksis ved sin egen avdeling, vet de fleste rundt dem at de studerer.
På første studiedag viser både studenter og ansatte at de er reflekterte rundt disse spørsmålene, noe som er en god start. En av studentene reflekterer høyt at de potensielt kan komme i en maktposisjon ovenfor andre innsatte, som de må passe seg for.
Den neste tiden er det mange forventningsavklaringer som må gjøres: både fra ledelse, innsatte, ansatte og studentene selv.
Erfaringskonsulenter i kriminalomsorgen
Mens erfaringskonsulenter innen psykisk helse og rus begynner å bli kjent og mer utbredt i Norge, er det mer i startfasen i kriminalomsorgen. Samtidig kjenner vi til at det er utbredt i andre land, eksempelvis Storbritannia. Tidligere i år hadde vi besøk av en stiftelse som heter St. Giles, som har lang erfaring med å benytte erfaringskonsulenter og likepersoner i fengsel. Senere i høst skal vi på gjenbesøk, og vil få høre mer om hvordan de jobber med dette. Denne erfaringsutvekslingen håper vi vil kunne komme de ferske studentene ved Ullersmo til nytte!
Gjensidig ønske om å få til et utdanningstilbud i fengselet
Ved KBT Fagskole har vi lenge sett på potensialet for erfaringskonsulenter i kriminalomsorgen, blant annet etter inspirasjon fra andre land. Da vi ble kontaktet av Romerike fengsel, passet det oss dermed godt. Etter å ha diskutert fram og tilbake hva slags utdanningsopplegg vi kan få til, har vi nå kommet i gang med et pilotprosjekt. Selv om vi har tenkt på mye på forhånd, kan det komme mange uventede hendelser i løpet av det kommende året.
Vi ser fram til samarbeidet det kommende året. Dersom pilotprosjektet blir vellykket, kan det etter hvert bli utviklet et tilbud for flere fengsel i Norge.