Pilot – Utdanning av erfaringskonsulenter i fengsel

2024-2025
Samarbeid med Romerike fengsel, avdeling Ullersmo

Erfaringskonsulenter i kriminalomsorgen

Høsten 2024 startet KBT Fagskole og Romerike fengsel, avdeling Ullersmo, opp en pilot for utdanning av erfaringskonsulenter i fengsel. 6 innsatte er tatt opp som studenter i denne piloten. Forløperen var et 8-ukers introduksjonskurs i regi av Ullersmo fengsel, hvor KBT Fagskole bidro med faglig støtte.

Tilpasninger for utdanning i høysikkerhetsfengsel

Studentene ved Ullersmo følger den samme undervisningen som de øvrige studentene ved utdanning for erfaringskonsulenter, men på etterskudd. I stedet for å delta “live” på Zoom-undervisningen, ser de opptak i etterkant. 50% av utdanningen er praksis, og erfaringene rundt hvordan det kan løses for studenter som sitter i fengsel blir viktige etter denne piloten.

Selv om mye er planlagt i forkant, må det gjøres justeringer underveis i en slik pilot. Dersom piloten blir vellykket, kan det etter hvert bli utviklet et studietilbud for flere fengsel i Norge.

Les også nyhetssaken fra da studiestart ved Ullersmo: Hvordan kan man utdanne erfaringskonsulenter mens de soner i høysikkerhetsfengsel?