Tilbake til forside – sosialt entreprenørskap
Studiestart våren 2024: 16. januar
Studiestart høsten 2024: 21. august
Her kan du laste ned studieplanen for 2024-2025:
Utdanningen oppsummert
Utdanningen gir totalt 60 studiepoeng. Dette innebærer totalt 1500 arbeidstimer. Undervisningen foregår primært via nett, med mulighet for fysisk oppmøte i undervisningslokalene i Trondheim og Steinkjer.
Utdanningen i sosialt entreprenørskap ble akkreditert av NOKUT desember 2022.
Undervisning
– 4 x 45 min forelesning og webinar på onsdager via Zoom
– 3 samlinger per semester (1 oppstartsamling og 2 ukesamlinger)
Forskjellen på forelesning og webinar, er at studentene jobber mer aktivt på webinarene.
Veiledning
Obligatorisk gruppeveiledning i hvert emne. Fast etablerte veiledningsgrupper.
Individuell veiledning ved etterspørsel. Avtales med skoleveileder.
Praksis
– 303 timer fordelt på 12 uker
– ca. 22,5 timer pr. uke fortrinnsvis mandag, torsdag og fredag
– 1 oppstartssamtale og 2 vurderingssamtaler med praksisveileder, skoleveileder og student
Prosjektemne
– 296 timer prosjektarbeid, 22 timer med forelesning og gruppearbeid, 16 timer med veiledning, 41 timer med egenarbeid
Heltid på 1 år
Teoriemner og praksisemner går parallelt.
Deltid på 2 år
Teoriemner på første studieåret og praksisemner på andre studieåret.
Enkeltemner
Du kan velge å ta enkeltemner, så lenge de tas i rekkefølge av planlagt læringsprogresjon. Se forkunnskaper i hvert enkelt emne.
Kostnader
Studieavgift pr. semester 600 kr.
Studenten stiller selv med utgifter til litteratur og ved evt. reise/opphold til samlingene.
Generell informasjon
Eksamen og tilrettelegging
Se generell informasjon om eksamen og tilrettelegging.
Læringsplattform
Vi benytter læringsplatformen Lifter. Som student får du tilgang til denne under Min sider.
Emner
NB! Noen av emnene har endret navn i 2024, men innholdet i utdanningen er det samme som før.
Introduksjon til Sosialt entreprenørskap – SEN001T (10 sp)
Emnet gir studentene en grundig innføring i begrepene sosial innovasjon, sosialt intraprenørskap og sosialt entreprenørskap samt en helhetlig forståelse for sosialt entreprenørskap som virksomhet og driver for forbedrings og- utviklingsarbeid. Emnet gir et innblikk i utviklingen og etablering av sosialt entreprenørskap fra lokale, nasjonale og internasjonale perspektiver, og hvordan det relater til ulike behov i samfunnet samt kunnskap rundt sentrale nøkkelbegreper og kjerneverdier for sosiale entreprenører
Fra Idé til forretningsplan– SEN002T (10 sp)
I dette emnet kobler vi den teoretiske kunnskapen til en mer praktisk tilnærming. Gjennom løsningsfokuserte tilnærminger og kunnskap om ulike verktøy, vil studenten tilegne seg ferdigheter i å omgjøre sine kreative ideer til en forretningsplan. Målsettingen er at studenten skal tilegne seg kompetanse i å se mulighet for sosiale innovasjoner og hvilke temaer man skal være på jakt etter for å finne markedsmuligheter for nye tenkemåter og innovasjoner. Vi ser på samfunnsmessige, sosiale, miljømessige og andre «mykere målsettinger» og setter så dette opp mot nødvendigheten av å finne en økonomi i bunnen som gjør at virksomheten eller løsningene blir bærekraftig.
Sosial virksomhet – SEN003T (10 sp)
I dette emnet vil studentene få en grundig innføring i ulike rammebetingelser som sosiale entreprenører må forholde seg til. Ulike perspektiver som er viktige for å lykkes som profesjonell sosial entreprenør, og/eller intraprenør. Og hvilke elementer som er essensielle for implementeringen av en sosial og økonomisk bærekraftig virksomhet.
Praksis – SEN004P (15 sp)
Praksisemnet skal gi studentene innblikk i hvordan man arbeider med sosialt entreprenørskap og entreprenørskap i ulike kontekster og profiler. De skal få erfare hvordan sosiale entreprenører arbeider med å løse sosiale problemer og behov innenfor en annen organisering enn den tradisjonelle offentlige virksomhetsmodellen.
Prosjekt – SEN005P (15 sp)
Emnet skal gi en praktisk innføring og erfaring i prosessen fra en kreativ idé til å lage en realiserbar forretningsplan. Kunnskap om, og forståelse for, hvordan man må forholde seg til rammebetingelser for sosiale entreprenører er en sentral del av dette emnet. Praktisk gjennomføring av strategisk tenkning og kritisk refleksjon er viktige elementer for utviklingsprosessen.