Eksempler på sosiale entreprenørskap

Bilde fra Eikra gård. På bildet står tre personer og snakker sammen.
Eikra Gard er en av “beste praksis”-foretakene i prosjektet MERSE. Bildet er fra da KBT Fagskole besøkte gården en sommerdag i 2024.

Eikra Gard

Ved Stjørdal i Trøndelag ligger Eikra Gard vakkert til. Med slagordet “Der naturlig glede møter naturlig læring!” driver de flere prosjekter som bidrar til inkludering, integrering, læring og mestring. Her foregår det mye spennende. Hesteridning, matlaging, språkkurs, dyrking og mye mer. Gården drives av gründer Veronica Reinås, mannen hennes samt ansatte og frivillige.

Sølvi Kvam og Randi Bakken står i bresjen for prosjektet Sikksakk, og de har blant annet nært samarbeid med NAV. Her er Karl og Lubna fra KBT Fagskole på besøk og ser hvordan de jobber og hva de produserer. Produktene som ligger fremst på bordet er laget av restmaterialer.

Singersnella/Sikksakk

Singersnella/Sikksakk kombinerer integrering, klesproduksjon og gjenbruk. Prosjektet har skapt arbeidsplasser til innvandrerkvinner i Trondheim som har stått lenge utenfor arbeidslivet. Kvinnene har lært å sy og produsere kvalitetsprodukter for eksempelvis Husfliden. Samtidig har de fått et nytt fellesskap utenfor hjemmet, norskopplæring og egen inntekt. Som et ekstra element benytter de rester fra produksjonen til å lage mindre produkter, som eksempelvis PC-vesker, slik at minst mulig går til spille.

Verdige Smil i Trondheim driver blant annet med språkkurs, matutdeling og flere ulike aktiviteter. Gründer Magraret Moiba kommer opprinnelig fra Sierra Leone, og startet i det små med å hjelpe menneskene rundt seg. Etter hvert ballet det på seg, og i dag har Margaret minst 10 års erfaring med å være sosial entreprenør.

Medarbeiderne gir jobb til folk som har sluttet med rus. De leverer flere tjenester, som flyttetjenester, henting av noen typer avfall og vasking.

Epleslang kombinerer det å ta vare på ressurser (epler) som ellers ville ha gått til spille med arbeidstrening.

ReOdor er et kreativt gjenbrukssenter. Deres forretningsidé er å skape personlig utvikling gjennom deltagerkonstruert kunnskap og læring sammen med andre.

Noen AS ble startet av en pårørende til en person med demens, som hadde gått rundt og tenkt: Enn om jeg kunne ha ringt NOEN. Bedriften jobber for at personer med demens og de rundt skal oppleve god livskvalitet. I videoen under, forteller gründer Heidi Wang litt om Noen og hvordan de bidrar til et mer helsefremmende samfunn.