Tilbake til forside – sosialt entreprenørskap

HVA ER
SOSIALT ENTREPRENØRSKAP?

Sosialt entreprenørskap fokuserer på å løse samfunnsproblemer og drive sosiale forbedringer, ved å utvikle og implementere innovative og bærekraftige forretningsmodeller. Sosiale entreprenører arbeider på en måte som ligner på forretningsdrift, men har som mål å skape sosial verdi, og ikke bare økonomisk fortjeneste.

Sosialt entreprenørskap kan være både ideelt og kommersielt. Det kan ha mange former, alt fra å etablere sosiale bedrifter, til å drive intraprenørskap i eksisterende organisasjoner, eller samarbeide med andre for å skape en større positiv påvirkning i samfunnet.

Det finnes flere definisjoner på sosialt entreprenørskap, for eksempel:

«Med sosialt entreprenørskap menes virksomheter som bidrar med nyskapende løsninger på et sosialt problem og drives av de sosiale resultatene. De må i tillegg ha en forretningsmodell som kan gjøre virksomheten økonomisk levedyktig og bærekraftig. Det er ikke nok at virksomheten gir samfunnsøkonomiske besparelser.»

NAV.no

eller:

«Sosialt entreprenørskap oppstår i gapet mellom staten, markedet og den frivillige sektor, når sosiale entreprenører forsøker, og ofte lykkes med, å løse presserende sosiale utfordringer og samfunnsproblemer på nye og innovative måter. De sosiale entreprenørene er driftige, kreative og tyr ofte til forretningsmetoder som hjelper dem til å effektivisere og skalere deres sosiale innsats.»

(DAMVAD for Nærings- og Handelsdepartementet 2012, s.2)​

Modell med fire sirkler, hvor den midterste ( sosialt entreprenørskap) overlapper de andre tre: Offentlig sektor, Frivillig sektor, Privat sektor
Denne figuren viser hvordan sosialt entreprenørskap oppstår i spenningspunktet mellom offentlig, frivillig og privat sektor.

Andre forklaringer og definisjoner på sosialt entreprenørskap, sosiale entreprenører og sosial innovasjon, er blant andre disse: