Tilbake til forside – sosialt entreprenørskap
HVA ER
SOSIALT ENTREPRENØRSKAP?
Sosialt entreprenørskap fokuserer på å løse samfunnsproblemer og drive sosiale forbedringer, ved å utvikle og implementere innovative og bærekraftige forretningsmodeller. Sosiale entreprenører arbeider på en måte som ligner på forretningsdrift, men har som mål å skape sosial verdi, og ikke bare økonomisk fortjeneste.
Sosialt entreprenørskap kan være både ideelt og kommersielt. Det kan ha mange former, alt fra å etablere sosiale bedrifter, til å drive intraprenørskap i eksisterende organisasjoner, eller samarbeide med andre for å skape en større positiv påvirkning i samfunnet.
Det finnes flere definisjoner på sosialt entreprenørskap, for eksempel:
«Med sosialt entreprenørskap menes virksomheter som bidrar med nyskapende løsninger på et sosialt problem og drives av de sosiale resultatene. De må i tillegg ha en forretningsmodell som kan gjøre virksomheten økonomisk levedyktig og bærekraftig. Det er ikke nok at virksomheten gir samfunnsøkonomiske besparelser.»
NAV.no
eller:
«Sosialt entreprenørskap oppstår i gapet mellom staten, markedet og den frivillige sektor, når sosiale entreprenører forsøker, og ofte lykkes med, å løse presserende sosiale utfordringer og samfunnsproblemer på nye og innovative måter. De sosiale entreprenørene er driftige, kreative og tyr ofte til forretningsmetoder som hjelper dem til å effektivisere og skalere deres sosiale innsats.»
(DAMVAD for Nærings- og Handelsdepartementet 2012, s.2)
Andre forklaringer og definisjoner på sosialt entreprenørskap, sosiale entreprenører og sosial innovasjon, er blant andre disse: