Håper erfaringskompetanse blir mer anerkjent i høyere utdanning i Europa 

Prosjektet SEKEHE, hvor KBT fagskole er ekspertpartner, går snart inn for landing etter drøye 2 år. SEKEHE handler om systematisk innarbeidelse av brukererfaring i høyere utdanning gjennom samskaping. For KBT fagskole har prosjektet allerede ført til konkrete endringer. Flere europeiske universitet er med i prosjektet, og alle har opplevd en positiv utvikling gjennom prosjektet.  

Internasjonal gruppe med erfaringseksperter 

SEKEHE er finansiert gjennom Erasmus+, og startet opp høsten 2022. Høsten 2023 var det internasjonal samling for erfaringseksperter her i Trondheim. En erfaringsekspert er i denne sammenhengen en som har brukererfaring innenfor psykisk helse, rus og/eller kriminalomsorg. Etter samlingen ble det etablert en internasjonal gruppe med erfaringseksperter fra prosjektlandene. Disse møtes gjennom nettmøter for å diskutere rollen som erfaringseskperter og utfordringer man kan stå ovenfor. Planen er at disse møtene kan fortsette også etter prosjektets slutt.  

Utvikler format for studentstøtte  

En av arbeidspakkene i prosjektet går ut på å utvikle et “studentstøtteformat” samt å utvikle et støtte- og veiledningsprogram for samskapning med erfaringseksperter i en profesjonell sammenheng.  Vi har gjennomført en første pilot med studentstøtteseminar ved KBT fagskole. Der holdt tidligere studenter seminar for nåværende studenter på utdanningen for erfaringskonsulenter. På seminaret veiledet de studentene om eksamen og studieteknikk. 13 studenter var med, og vi oppfattet at de var godt fornøyde med opplegget.  

 “Det er jo litt spennende. Dette skal fortsette etter at prosjektet er ferdig. Det er tenkt at SEKEHE skal ha varige, positive forandringer på deltakerne. Det skal utvikle skolen”, sier lektor Vebjørn Ørsjødal 

Konkrete resultater satt ut i praksis 

Studentstøtteseminaret er et av flere eksempler på at SEKEHE faktisk har ført til konkret utvikling. Ørsjødal forteller at han håper vi kan bli enda flinkere til samskapning og faglig utvikling.  

“På europeisk nivå – håper jeg at erfaringskunnskap blir en mer ansett og tilstedeværende del av utdanning på universitetsnivå innen helse- og omsorgsfag.  

Hittil har vi fått til å skape et bånd mellom erfaringseksperter på tvers av grenser og at vi har sådd en spire for at akademia kan endres. Alle fakulteter i prosjektet har i ulik grad opplevd en positiv utvikling i denne sammenheng.” 

Samskaping mellom erfaringskonsulenter og undervisere 

Et annet resultat av prosjektet, er at vi ved KBT fagskole skal utvikle et veiledningsverktøy for samskaping mellom erfaringskonsulenter og undervisere. Dette programmet har som hensikt å belyse hvordan erfaringskonsulentene og undervisere jobber sammen om planlegging, undervisning, veiledning og utvikling.   

Har innført erfaringskompetanse i læreplaner flere steder 

I løpet av prosjektet har flere emner på universitetsnivå fått oppdatert læreplan og innført erfaringkunnskap i undervisnings- og vurderingssammenheng. Dette gjelder i alle deltakerlandene: Norge, Tsjekkia, Belgia og Italia. Eksempelvis et emne på NTNU som handler om relasjonell velferd og livskvalitiet.    

Oppdaget at vi har ulik forståelse av hva erfaringskompetanse er 

 I løpet av prosjektet, har de oppdaget at det er ulike oppfatninger mellom landene om hva erfaringskompetanse er. I prosjektet benytter de begrepet “erfaringseksperter”, eller experts by experience. For eksempel var det i noen land mest knyttet til funksjonsnedsettelser/psykisk utviklingshemming mens vi her i Norge har en bredere forståelse og kanskje først og fremst tenker livserfaringer fra psykisk helse- og/eller rus. 

Ikke ta for gitt kompetansen  

Vebjørn og Yvonne fra KBT fagskole, har også gjennom prosjektet oppdaget at vi ikke kan ta for gitt kompetansen til erfaringseksperter. Vi har en yrkesrettet utdanning, med fokus på dem som kan og skal ut i arbeid og/eller videre utdanning. Gjennom prosjektet har de sett at det er mye verdifull erfaring fra erfaringseksperter som ikke nødvendigvis kan eller skal bli erfaringskonsulenter. De har også en stemme og klokskap.   

Ved KBT fagskole opplever vi at vi har kommet ganske langt. Da kan det være lett å tenke at kulturen vi har rundt hvordan vi ser på erfaringskompetanse gjelder overalt. Så er det kanskje også derfor vi ble invitert inn i prosjektet som ekspertpartner.  Nå er det ca. 6 måneder igjen av prosjektet, og vi er spent på veien videre.  

Konferanse om brukermedvirkning i forskning og fagutvikling 

Vil du høre mer om samskapning og brukermedvirkning i forskning og fagutvikling? SEKEHE er et av prosjektene du kan få høre om på konferansen om brukermedvirkning i forskning og fagutvikling på Hamar 3.-4. mars 2025. KBT er en av medarrangørene på konferansen. Les mer og meld deg på Konferanse brukermedvirkning forskning og fagutvikling 2025 – KBT 

Logo Erasmus +

This project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.