Etter måneder og år med arbeid fra 30 kapittelforfattere, med prosjektleder Målfrid J. Frahm-Jensen i spissen, er endelig fagboken Erfaringskonsulent; med mål om endring ute for salg. Boken blir et viktig tilskudd i pensum til studentene ved utdanningen for erfaringskonsulenter, og kom akkurat i tide til studiestart for det nye kullet med studenter. Boken kan også være nyttig for annet helsepersonell.
22. august 2024 ble det høytidelig boklansering i KBT Fagskole sine lokaler i Trondheim. Hit kom både ildsjeler som har jobbet for å få erfaringskompetanse på agendaen i mange år, og ferske studenter som kunne få den nye pensumboka signert av flere kapittelforfattere.
Fra visjoner til håndfaste bøker
Lanseringskvelden bestod som seg hør og bør av taler, kake og engasjerte samtaler. Det er stor stas og en viktig dag for vår utdanning for erfaringskonsulenter, at boken nå er på plass.
Målfrid startet kvelden med å ønske velkommen og takke Universitetsforlaget for å ha sagt ja til dette prosjektet. Deretter trakk hun linjene fra den spede begynnelse i 2004, da Rådet for psykisk helse opprettet ekspertgruppe Brukerkompetanse i KUP (Kvalitetsutviklings-prosjektet) til i dag, hvor vi feirer at en ny fag- og lærebok for erfaringskonsulenter er ute.
Etter prosjektlederens tale, kom Universitetsforlaget ved Ola Mile Bruland med sin hilsen. Uten forlag, ingen bok, og vi er takknemlig både for at de ville gi ut boka, og at de ville være med på lanseringen.
Etterlengtet pensumbok
Karl Johan Johansen (rektor KBT Fagskole samt medredaktør for boken) og Preben Hegland (studieleder ved utdanning for erfaringskonsulenter), kunne fortelle at det er en etterlengtet bok for utdanningen. I boken er viktige tema for utdanningen samlet mellom to permer, slik at det er behov for færre bøker og artikler på pensumlista.
Språket i boka er også tilpasset folk med ulik fagbakgrunn, og faguttrykk blir forklart. Kapittelforfatter Ottar Ness fortalte senere på kvelden at han setter pris på å ha blitt utfordret til å skrive om sitt tema, relasjonell velferd, på denne måten. Også andre trekker fram at det er blitt gjort et godt stykke arbeid med å tilpasse språket i boka slik at innholdet blir tilgjengelig for flere.
“Flere skal bli hørt, lyttet til og oppleve et godt samspill”
Generalsekretær i Rådet for psykisk helse, Tove Gundersen, kaller boken en “kunnskapsbrønn, der erfaring og kompetanse fra ulike hold kan hentes ut og gi grunnlag for støtte i situasjoner for mennesker i behov av veiledning, bistand og helsehjelp” i sin forhåndsomtale.
Tove Gundersen er en av dem som har vært med å jobbe for å få mer erfaringskompetanse inn i psykisk helsefeltet i mange år. I sin tale under bokslippet trekker hun fram den viktige kompetansen erfaringskonsulentene bringer inn i helsetjenesten:
“Jeg er heldig som har blitt kjent med denne solide mursteinen. Denne boka gir en grunnleggende innføring i historikken og tankegodset som har utløst at vi i Norge i stadig større grad skal planlegge oppfølging og behandling ut fra et erfaringsperspektiv.
Du finner knapt noen viktigere prinsipper i moderne helsetjeneste. Det handler mye om verdisyn. Flere skal bli hørt, lyttet til og oppleve et godt samspill. Og når erfaringskonsulenter får anledning til å tilføre livsviktig kompetanse til feltet, vil flere få muligheten til å oppleve forståelse i menneskemøter, systemet og behandling.”
Samskapende brobyggere
“Erfaringskonsulenter er samskapende brobyggere. De kan hjelpe å luke ut fartsdumper i systemet. De kan si fra hvor det lugger, hvordan noe kan oppleves negativt og krenkende, og hva som fungerer best når man skal skape gode samspill med behandlere og andre som er ansatt for å hjelpe oss. “
Det sier Gundersen mot slutten av sin tale. Begrepet “samskapende brobyggere” var det flere i salen som noterte seg, og noe vi alle kan ta med oss når vi heier fram erfaringskonsulenten. Gundersen avslutter sin tale med:
“Heia alle dere som er eller vil bli erfaringskonsulenter, og en ekstra stor takk til dere som har lagt ned så mye innsats for å lage en kjekk og nyttig bok. Gratulerer.”
Les også: -En kunnskapsbrønn for hele fagfeltet (napha.no)
Erfaringskonsulentenes interesseorganisasjon
I 2017 fikk erfaringskonsulentene i Norge sin egen interesseorganisasjon: Erfaringssentrum. Tidligere generalsekretær, Torbjørn Mohn-Haugen og nåværende generalsekretær, Thuy May Mirabel Nguyen har skrevet et kapittel om Erfaringssentrum sammen. Til lanseringen i Trondheim kom en engasjert Nguyen og holdt en inspirerende tale, hvor hun trekker fram potensialet i bruken av erfaringskonsulenten i helsetjenestene:
“Erfaringskonsulenter bringer med seg et unikt perspektiv – de har vært der selv. De har kjent utfordringene på kroppen, og de har funnet veien gjennom det. Deres erfaringer gir dem en innsikt som er like verdifull som faglig kunnskap. Og det er nettopp denne kombinasjonen av personlig erfaring og faglig forståelse som gjør dem så uvurderlige i menneskemøter og i arbeidet med å systematisere og forbedre tjenester.»
I etterkant av arrangementet forteller hun at
“Vi er opptatt av å synliggjøre og vise frem at erfaringskompetanse har bredt virkeområde. Jeg tror at erfaringskompetanse er helt avgjørende for å skape relevante tilbud- og velferdstjenester for våre innbyggere og brukere av tjenestetilbudet vårt.
Virkekraften, vinningen og verdiskapningen i samfunnet ved å integrere erfaringskompetanse for å finne løsninger kan helt sikkert både måles i sparte penger, bedre hverdag og livskvalitet. At flere mennesker rundt om i landet og i feltet samarbeider og sammenfatter dette og at det kan benyttes for å utdanne erfaringskonsulenter er veldig positivt for den utviklingen. Det vitner om at det skjer viktige bevegelser i riktig retning -og det er jeg veldig glad for!”
Fra kapittelforfatter til prosjektleder
I september 2021 fikk Målfrid J. Frahm Jensen forespørsel fra KBT Fagskole om å bidra i et par kapittel i en ny fagbok for erfaringskonsulenter. Hun takket ja, og for oss som etter hvert begynner å kjenne ildsjelen Målfrid, var det ikke uventet at hun snart hadde noen meninger rundt en slik bok. Etter et møte med KBT Fagskole, hvor de drøftet prosjektet, økonomi og forlag, ble hun prosjektleder.
“Vi tok utgangspunkt i fagene det undervises i ved Fagskolen. I tillegg måtte andre tema som også er viktige for å endre psykisk helsefeltet med. Tema som ytringsfrihet, varsling, CRPD, relasjonell velferd, traumeforståelse og selvsagt også selvmordsforebygging.” , sier Frahm-Jensen.
Selv om boken er som skreddersydd til utdanningen for erfaringskonsulenter ved KBT Fagskole, er den også aktuell for andre som jobber eller studerer innen helse- og velferdssektoren.
En bok full av utfyllende kunnskap
Etter hvert som prosjektet skred fram, ble det til slutt 30 kapittelforfattere. Over halvparten av kapittelforfatterne har egenerfaring som pasient, bruker eller pårørende fra psykisk helse- eller rusfeltet.
“Forfatterne er jurister, sykepleiere, vernepleiere, ergoterapeuter, psykologer, erfaringskonsulenter både med og uten helserelatert utdanning, sosionomer, historiker og hjelpepleiere.
Noen har master, andre fagbrev eller bachelor og noen en phd og et professorat. Forfatterne utfyller hverandre i sine kapitler hvor de kommer med kloke betraktninger og viser hvordan helse- og velferdstjenestene kan bedres, kvaliteten og pasientsikkerheten økes, til det beste for pasienter, brukere og pårørende.“, sier prosjektlederen.
Vi takker alle som har bidratt til at denne boken ble til, og ønsker alle god lesing!
Les også: Ny bok om erfaringskonsulenten (erfaringskompetanse.no)