Onsdag 16. September deltok Karl Johan Johansen og Anne Hirrich på oppstartsamling i Arena for høyere yrkesfaglig utdanning i Trøndelag. Dette er et initiativ fra Trøndelag fylkeskommune (TFK) som har blitt gitt overordnet forvaltningsansvar for høyere yrkesfaglig utdanning (hyu).
Arena er en møteplass for fagskolene i Trøndelag hvor de kan dele hverandres erfaringer med drift og organisering av en fagskole. Første samling ble arrangert i de flotte lokalene hos Lukas fagskole på Rotvoll. Det er planlagt å arrangere Arena to ganger i året. Dette ser vi i KBT Fagskole veldig frem til!
Det har vært engasjerende å møte ansatte fra syv forskjellige fagskoler og det å bli introdusert til de ulike fagfeltene de jobber med, som eksempelvis eldreomsorg, fotografi, IKT, helse og oppvekst og maritime fagretninger. Fagskoleutvalget favner bredt og vi er glad for å være en del av dette mangfoldet.
Vi har fått innblikk i TFK sitt arbeid med kompetansestrategi og –arbeid samt fagskoleutdanningens overordnede rolle og oppgaver. Dette har vært en viktig avklaring for oss i henhold til det videre samarbeidet med TFK. Et annet viktig punkt som ble trukket frem er en tydelig kobling mellom fagskolene og arbeidslivet, og dermed utdanningens relevans og kompetansebehovet i arbeidslivet. Målet med fagskoleutdanningen er å oppnå et kompetansenivå som ikke krever ytterligere opplæringstiltak i arbeidslivet. Fagskolene har blitt inkludert i Kompetanseforum Trøndelag som blir ansett som et steg videre til en nasjonal integrering av fagskoleutdaninngstilbudet.
Hva har vi lært?
For oss som nyoppstartet fagskole var det nyttig å få en oversikt over formelle ordninger og retningslinjer i fagskolesektoren, samt det å få en direkte kobling til TFK. Videre interessant var det å kunne utveksle erfaringer med fagskoleansatte. Vi har delt erfaringer knyttet til eksempelvis studentombudordningen, medlemskap i fagskoleforening, studentdemokrati og bruken av læringsplattformer.
Vi tenker at det er viktig å delta på slike samlinger og at dette bidrar til en fortløpende utvikling. Samlingene vil fungere som et støtteapparat i vårt arbeid med kvalitetssikring av fagskolens innhold og omfang. Samtidig vil dette arbeidet komme våre studenter til gode i det at de vil få et bedret utdanningstilbud og læringsmiljø. Vi er opptatt av å skape et læringsmiljø hvor studentene opplever å være tilknyttet et aktivt fagmiljø.