POMEIL (Erasmus+)

Prosjektperiode:
 1. september 2024 – 31. august 2026
Partnerorganisasjoner:  Innovation Circle Network (Norway), InnovED (Greece), SMARTS (Greece), MMC (Poland) and USF (Estonia)
Prosjektgruppe fra KBT Fagskole: Karl Johan Johansen, Ingvild M. Kvisle and Silje Jørgensen

Prosjektet er finansiert av Erasmus+. Prosjektkode: 2024-1-NO01-KA220-ADU-000244470

Vil fremme entreprenørskap og integrering av migranter i det europeiske arbeidsmarkedet

POMEIL står for Promotion of Migrant Entrepreneurship and Integration in the European Labor market, eller “fremming av entreprenørskap og integrering blant migranter i det europeiske arbeidsmarkedet”.

POMEIL identifiserer utfordringer migranter og flyktninger møter når de skal få tilgang til arbeidsmarkedet i vertslandene, og dermed deres generelle sosioøkonomiske integrering. Prosjektet har som mål å kvalifisere og omskolere migranter og flyktninger ved å styrke deres entreprenør- og tverrkulturelle ferdigheter. Prosjektet vil ha et spesielt fokus på ukrainske flyktninger.

I løpet av prosjektet vil vi gjennomføre fokusgruppeintervjuer, lage et kompetansekart og utvikle et opplæringsopplegg . Vi vil utvikle digitale “escape rooms” basert på scenarier fra det virkelige liv. Escape rooms vil fungere som personlig tilpassede opplæringsverktøy for å styrke entreprenørskapskompetansen og de tverrkulturelle ferdighetene hos immigranter og flyktninger.

Mål for POMEIL

• Styrke migranter/flyktningers entreprenør- og tverrkulturelle ferdigheter gjennom digital spill- og simuleringsbasert personlig læring.
  • Utarbeide et omfattende kompetansekart, i tråd med EntreComp-rammeverket (Det europeiske rammeverket for entreprenørkompetanse).
  • Styrke voksenopplærere i bruk av digitale pedagogiske metoder.
  • Bygge tverrkulturell kapasitet hos voksenopplærere.
  • Utvikle replikérbare digitale vurderings- og undervisningsmetoder for voksenopplærere.
  • Bygge et omfattende nettverk av relevante interessenter.

Målgrupper for POMEIL

• Migranter og flyktninger, med spesielt fokus på ukrainske flyktninger.
  • Voksne elever med innvandrerbakgrunn.
  • Voksenopplærere og ansatte.
  • Organisasjoner og foreninger innen voksenopplæring, yrkesfaglig og teknisk utdanning, migrantstøtte og integrering, samt flyktningsamfunn.
  • I tillegg er det noen indirekte målgrupper, som organisasjoner innen lignende felt og beslutningstakere.
Logo EU - Erasmus +

Dette prosjektet er finansiert med støtte fra Europakommisjonen. Denne publikasjonen gjenspeiler kun forfatterens synspunkter, og Kommisjonen kan ikke holdes ansvarlig for bruk som kan gjøres av informasjonen den inneholder.

Denne siden er oversatt fra engelsk delvis ved hjelp av KI-verktøyet Chatgpt